Det investeres mye penger for drive trafikk til nettbutikken, men hvordan forvalter man denne trafikken i etterkant?

Dynamisk Retargeting

Relevante annonser – Høyere konvertering

Statistikk viser at 44 % av de som legger produkter i handlekurven ikke er klare for å kjøpe. For å øke muligheten for at disse handler har Webtraffic utviklet produktet Dynamisk Retargeting (DRT). Dette produktet gir deg muligheten til å vise skreddersydde annonser for de som har sett på dine produkter men fortsatt ikke handlet. Annonsene tilpasses i sanntid etter den adferden som den besøkende har utført på nettsiden din. Eksempel. Du ser på tre ulike produkter og forlater kundens nettsted, da vil disse tre produktene vises i bannere på Webtraffic sitt annonsenettverk.

 

Slik fungerer det.

Trinn 1. Innsamling av brukerdata: For å vite hvilke produkter en bruker har sett på, er vi nødt til å lagre informasjon om brukernes adferd på nettstedet ditt. Dette gjøres gjennom en kode som du mottar fra Webtraffic og som blir plassert på alle produktsider.

Trinn 2. Produkter: For å opprette banneret, må vi å få informasjon om dine produkter (som regel navn, beskrivelse, pris, image link og produkt link). Den enkleste måten for oss å motta dette er gjennom en produktfeed, vanligvis en XML.

Trinn 3. Materiell: Hvis du ønsker, står du fritt til å definere en mal for annonsene. Vi vil da tilpasse formatet og gjøre de endringene som trengs for at den skal bli oppdatert i sanntid. Alternativt sørger vi for produksjon av reklamemateriell gjennom vår partner.

DRT på 1-2-3

Det investeres mye penger for drive trafikk til nettbutikken, men hvordan forvalter man denne trafikken i etterkant?

Oppgave

Enklere Liv ønsket å øke konverteringen i sin nettbutikk samt dra positive synergier fra resten av sine medieaktiviteter. Det å kunne kommunisere unikt med brukere som allerede hadde besøkt deres nettside, mente de var et viktig kriterie for å kunne øke konverteringen og løfte salget i nettbutikken.

Idé og løsning

Dynamisk Retargeting (DRT) er utviklet for å hjelpe nettbutikkene med å konvertere bedre. DRT gir deg mulighetene til å vise skreddersydde annonser for de som allerede har sett på produkter i nettbutikken din, men fortsatt ikke handlet. Annonsene tilpasses i sanntid etter den atferden som den besøkende har utført på nettsiden din.

Vi implementerte to ulike scripts på kundens hjemmeside og satte i gang en DRT kampanje, materiellet var fordelt på 6 ulike formater:

img1

 

Resultat

Enklereliv var meget fornøyd med kampanjen og omsetningen den genererte i deres nettbutikk. De dynamiske bannerne leverte en CTR på 0.39%, 4 ganger høyere CTR enn vanlige retargeting annonser. Samtidig genererte kampanjen 382 konverteringer i nettbutikken med en samlet omsetning på 314.381 NOK. Med andre ord en positiv ROI på 524%.

Kampanjen viste seg å være svært effektiv og målsetningene for kampanjen ble nådd. Dynamisk Retargeting er i dag en viktig og stor del av kunden mediemiks.

 

Kampanjeperiod 01.09 – 30.09
Kampanje DRT – Enklereliv.no
CPM Pris 80 CPM
Spending 60 000
Visninger 750 000
CTR(%) 0.39%
ROI(%) 524%
Konverteringer 382

 

Tilbakemelding fra kunde

« Dynamisk Retargeting har vært svært effektive for Enklere Liv. Vi har en rekke mennesker innom nettbutikken hver dag som er nysgjerrige på våre produkter. Dynamisk Retargeting levert av Webtraffic har nådd ut til alle de som ikke klarte å bestemme seg første gangen. Fordelen er at man får eksponert nøyaktig det produktet som kunden har vært inne å sett på. Dette har bidratt i stor grad til å holde en høy konverteringsrate i nettbutikken vår. Dynamisk Retargeting er en no-brainer for vår del. Vi er kjempefornøyd! »

Kristian Sweholm
Head of E-Commerce & Digital Media
Enklere Liv

Dynamisk Retargeting

Dette produktet gir deg muligheten til å vise skreddersydde annonser for de som har sett på dine produkter men fortsatt ikke handlet.

Kjersti Hagen Risberg Head of Product Development +47 930 11 049 kjersti.hagen.risberg@webtraffic.no